Missie / Visie
De school die zorgt voor een optimale ontwikkeling in een veilige omgeving
Wij willen een kindvriendelijke school met een veilig pedagogisch klimaat zijn, waar welbevinden van kinderen en leerkrachten voorop staat. Geborgenheid, veiligheid, vertrouwen en orde zijn belangrijke voorwaarden om tot leren te komen. Daarom hechten wij veel waarde aan duidelijkheid, voorspelbaarheid en structuur. Veiligheid bieden vraagt om duidelijke afspraken in de klas en in de school. Een kind moet met plezier naar school gaan. Kinderen, ouders en leerkrachten geven elkaar de ruimte, respecteren en accepteren elkaar waardoor iedereen zich op zijn plek voelt. Er wordt door leerkrachten met ouders en kinderen op een constructieve manier samengewerkt om recht te doen aan de ontwikkeling van het kind. Kinderen, ouders en leerkrachten voelen zich nauw betrokken bij alles wat op school gebeurt. Leerkrachten stralen vertrouwen, waardering, respect en steun uit. De kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf, maar ook voor het welzijn van hun medeleerlingen.
Didactisch handelen en leerstofaanbod
Het didactisch handelen van de leerkracht is gericht op de optimale ontwikkeling van de kennis en vaardigheden bij de kinderen. Leerkrachten kennen de inhouden van de leerlijnen en dragen zorg voor een beredeneerd aanbod. Het handelen van de leerkrachten kenmerkt zich door een effectieve instructie en het hanteren van diverse werkvormen met een verschillende mate van sturing. Leiden waar het moet en begeleiden waar het kan. We leren de kinderen samenwerken, zelfstandig werken en zelfstandig leren, plannen en keuzes maken. Het directe instructiemodel dient als uitgangspunt en komt in alle groepen op een voor de leerlingen herkenbare manier terug. De afspraken rondom klassenmanagement en zelfstandig werken zijn eenduidig. In groep 1/ 2 werken we met het planbord, in groep 3 t/m 5 hanteren we een dagtaak en in de groepen 6 t/m 8 hebben de kinderen een weektaak. De leerkrachten zorgen voor een geordende en uitdagende leeromgeving. De school richt zich op de toekomst: nieuwe media spelen een belangrijke rol in het lesprogramma. De school heeft een rijk aanbod aan creatieve en culturele activiteiten.